Camilla Stockmarr
Forfatter

Anmeldelser & Interview

Den anden bred

Boganmeldelse af May Schack i Politiken 18.05.2014:

En sidste hilsen fra Ganges
Camilla Stockmarrs fortælling om en kræftsyg dansk mands sidste måneder i den hellige indiske by Varanasi er skrevet i en prunkløs stil, ‘fuld af konkrete iagttagelser’, der får byens brogede gadebillede til at træde lyslevende frem på siderne. Forfatteren er bestemt ikke den første vesterlænding, der skriver om mødet med Indiens brogede mylder, men ‘hun får på sin egen facon byen til at spejle et menneske under presset af sit eget fortidige skrammel og sin nutidige opløsning. Tilsat en god portion lakonisk og velgørende humor!’

Anmeldelsen er ikke tilgængelig online. [refereret af bog.nu]

Boganmeldelse af Katrine Sommer Boysen i Jyllands-Posten 03.05.2014:
Fra svensk ødegård til indisk guru
Den kræftsyge Phønix, som Camilla Stockmarrs læsere kender fra romanen ‘Udflytterne,’ rejser til Indien, hvor landets mystiske og underprivilegerede virkelighed brinder hovedpersonen i kontakt med sig selv igen. Hvorfor han vælger at forlade sin familie i sine sidste måneder står fra starten hen i det uvisse, men forfatteren løfter langsomt sløret for det mysterium. Romanens historie er ikke lige så fænomenal som forgængerens, men ‘bogen besidder stadig Stockmarrs forbilledlige fornemmelse for ord, for det elegant underspillede og for det intense, som aldrig løber løbsk.’
[refereret af bog.nu]
Læs hele anmeldelsen i Jyllands-Posten

Boganmeldelse af Lars Handesten i Kristeligt Dagblad 03.05.2014:
Se Varanasi og dø
Det kniber for Camilla Stockmarr med at få de menneskelige motiver udfoldet i denne roman om den kræftsyge Phønix, som tager til hinduernes hellige by Varanasi for enten at dø eller blive helbredt. Der er blandt andet et misforhold mellem romanens nøgterne fortælletone og hovedpersonens dramatiske situation, og nogle af hans følelsesmæssige forbindelser i Danmark forbliver et mysterium bogen igennem. Til gengæld giver bogen et uforglemmeligt billede af Indiens fattigdom og Varanasis religiøse festivaler, tehuse og gyldne templer. ‘Det hele emmer af spiritualitet og økonomisk spekulation’ I skøn forening.
[refereret af bog.nu]
Læs hele anmeldelsen i Kristeligt Dagblad

Boganmeldelse af Kristian Ditlev i Weekendavisen 02.05.2014:
Døden i Varanasi
Selvom bogen handler om en mand, som slås med cancer, savn og spiritualitet, er bogens virkelige hovedperson Indien. Nogle af vores store danske forfattere har evnen til at fortælle med et gennemsigtigt sprog, en sproglig transparens, der føles som en rude, man kigger lige ud igennem til virkeligheden. Sådan en forfatter er Camilla Stockmarr på vej til at blive. Teksten falder ligesom væk, og tilbage er blot historien, personerne, følelserne og detaljerne. Hendes fortællerstemme er blid, og den pure prosa gør, at man hurtigt overgiver sig til historien, selvom man måske i første omgang tænker, at det bliver en lang rejse at komme igennem bogen. Alt er beskrevet så sanseligt og virkelighedstro, at man føler, man er der selv. Sproget har en fin klarhed, prosaen er urokkelig, og forfatteren har en imponerende blik for scener, tableauer, bagtæpper, detaljer og karakterer. Man ønsker, hun ville fortsætte i det uendelige.
[refereret af bog.nu]
Anmeldelsen er ikke tilgængelig online

Boganmeldelse af Camilla Lærke Mors i Ekstra Bladet 27.04.2014:
Helstøbt roman om liv og død
Camilla Stockmarrs fortsættelse til sin 2012-roman om drengen Phønix, der vokser op med sine hippie-forældre i en svensk skov i 1970’erne er ‘en begavet roman om tro og helbredelse.’ Hovedpersonen er nu blevet voksen og dødsmærket af kræft. I et sidste forsøg på at overvinde sygdommen rejser han til den hellige indiske by Varanasi ved floden Ganges, hvor han håber på et mirakel. Romanen har sin egen særlig poesi og er ‘fortalt så enhver kan være med’.
[refereret af bog.nu]
Anmeldelsen er ikke tilgængelig online

Boganmeldelse af Sarah Louise Pedersen i Fyens Stiftstidende 25.04.2014:
Stilsikker, men distanceret roman
I ‘Den anden bred’ forsætter Camilla Stockmarr sin fortælling om drengen Phønix. Han er nu blevet voksen og erklæret uhelbredeligt syg af de danske læger. Derfor rejser han til den indiske by Varanasi, hvor han øjner muligheden for helbredelse. Bogen fortælles retroperspektivt til Phønix’ datter ‘uden dog på noget tidspunkt at forløbe sig og komme forud for begivenhederne’. Bogen er glimrende skrevet og sproget flyder let, men i sidste ende har Camilla Stockmarrs fortælling ‘en vis indbygget distance, der gør, at den aldrig kryber helt ind under huden’.
[refereret af bog.nu]
Anmeldelsen er ikke tilgængelig online

Boganmeldelse af Julia Lahme i Femina 24.04.2014:
Tro, egosime og kærlighed
Camilla Stockmarr skriver fantastisk og det er interessant at møde en romanfigur, der står på dødens rand. Men alligevel blev anmelderen ikke fuldt og helt indfanget af historien om den døende Phønix, der rejser fra kone og børn i et sidste desperat forsøg på at finde helbredelse i Indien. Romanen er lidt for stillestående selvom emnet er stærkt.
[refereret af bog.nu]
Anmeldelsen er ikke tilgængelig online

Boganmeldelse af Anna Pia Holmgaard i ALT for damerne 15.04.2014:
På den anden side
En ‘enkel, dyb og begavet roman’ om manden Phønix, som vi mødte som dreng i Udflytterne. Nu er han dødssyg af kræft og rejser til pilgrimsbyen Varanasi i Indien, hvor han – mere eller mindre frivilligt – konfronteres med en spirituel dimension i mødet med landets inferno af guder, lort og fattigdom.
[refereret af bog.nu]
Anmeldelsen er ikke tilgængelig online

Boganmeldelse af Kamilla Löfström i Information 25.04.2014:
På den anden side
”Hvad har Indien at byde på? ’Den anden bred’ er en såkaldt selvstændig fortsættelse af Camilla Stockmarrs ’Udflytterne’ fra 2012. Således går turen fra svensk skov til indisk inferno – fortsat i forfatterens neddæmpede prosa”
Anmeldelsen er tilgængelig online
Læs hele anmeldelsen i Information

Radio24syv
Guderadio
Guderadio (1) Uge 7.05 – 21. april 2014. Jeg er på ca. 47 minutter inde i programmet.
Hør programmet på Radio24syv

”Stockmarr er en robust kvinde i flade praktiske sko. Ingen smykker, ingen sminke, ingen dikkedarer”
Fyens Stifttidende

Boganmeldelse ALT for damerne 18. april 2014:
”Hun tog temperaturen på 1970’ernes søgende forældre med bogen ”Udflytterne”, hvor drengen Phønix med sin familie flytter til ødemarken i Sverige for at finde ”det ægte liv”. Nu er han voksen, og det ægte liv er blevet til et ægteskab i opløsning og en datter, han elsker hudløst. Og så er han i øvrigt dødssyg af kræft. Phønix insisterer alligevel på at rejse til pilgrimsbyen Varanasi i Indien. For at søge helbredelse – måske? Måske ikke. Han møder Steven og erkender med ham en dyb, spirituel dimension, som han hverken ønsker eller tror på – og samtidig ikke kan fornægte. I Indiens inferno af guder, lort og lugt, farver og simpel kamp for overlevelse rammes læseren rent af Phønix’ fornægtelse af sig selv og sin baggrund – en enkel, dyb og begavet roman om at møde sig selv tæt på døden, i en sky af ligaske. ap ”
Alt For Damerne